update 28-11-01


Ontwerp : Adopteer een klaslokaal

Adopteer een klaslokaal

De leerlingen van het 2e leerjaar krijgen aan het begin van dit schooljaar wel een hele bijzondere brief van de school. Daarin wordt hen voorgesteld een klaslokaal te adopteren. De volgende dag bespreken ze met de mentor van hun klas de mogelijkheden. Wat willen de leerlingen, wat zijn hun idealen? En wat is de realiteit? Wat kan en wat mag?
Drie dagen lang zijn de leerlingen druk in de weer. Ze maken een plan, doen inkopen, maken ontwerpen en gaan aan de slag in hun 'eigen' lokaal. Menig mentor denkt: 'Wat zal dit worden, wat een chaos.' Maar vrijdagmiddag, precies om half drie is elke leerling present in zijn of haar lokaal. De chips, cake en drankjes staan klaar voor de officiële presentatie. De eerste klassers kijken hun ogen uit...

uitvoering in de praktijk
scenario

Uitgevoerd door:

Lideke Kieft
Coördinator leerjaar 2

Rölingcollege Belcampo
tweede leerjaar VMBO - Atheneum
Groningen

Lideke Kieft

'Ik vind echte leerlingenparticipatie heel belangrijk. Niet omdat leerlingen er gemotiveerd van zouden worden, maar omdat ze er recht op hebben mee te denken over hun school. De kinderen hebben in dit project ontzettend hard gewerkt. Soms was het werkelijk een chaos. Aan het einde van de dag ben ik nog kruipend met een doek met terpentine over de vloer gegaan. Maar het resultaat is nu werkelijk prachtig. De kinderen zijn hartstikke trots op hun werk!'


nieuwsflitsen | basisonderwijs | voortgezet onderwijs | titels en ideeën | literatuur | scholing