teksten en aanvullende literatuur

Fragment uit:
Verhalend ontwerpen: onderwijs met de kwaliteiten van spel

Ellen Reehorst; verschenen in Spel werkt, daarom spelen we samen; Lisette van der Poel (redactie)
Sociale Beroepen Reeks 13, HvU Press Utrecht 2000, ISBN 90 57 23041 0, 3039 woorden.

Als ik docenten uit basis- of voortgezet onderwijs iets vertel over verhalend ontwerpen probeer ik me in te houden. Gematigd enthousiasme, niet teveel bevlogenheid, flink wat relativering. Onder ons gezegd: dat kost me altijd enige moeite. Want verhalend ontwerpen is al jaren het meest krachtige en uitdagende onderwijs dat ik ken. Het punt is: teveel enthousiasme maakt ongeloofwaardig. In elk geval in de ogen van docenten.

Wil je geloven dat het bestaat? Onderwijs dat geen motivatieproblemen kent? Of het moet zijn bij docenten die meer pauze willen houden dan hun leerlingen? Dat zulke krachtige betrokkenheid en zoveel leerenergie oproept dat leerlingen meer en beter presteren dan hun docenten (en zij zelf) hadden kunnen denken? Dat ook nog eens zo sterk appelleert aan de ontwikkeling van talenten dat je bijna kunt wachten op pedago...

Verder lezen? Download het artikel in PDF-formaat.


nieuwsflitsen | basisonderwijs | voortgezet onderwijs | titels en ideeën | literatuur | scholing