teksten en aanvullende literatuur

Fragment uit:
Verhalend Ontwerpen, meer dan alleen leuk alleen!

Ellen Reehorst, Praxis Bulletin januari 2003.

Verhalend ontwerpen is leuk, voor kinderen en leerkrachten. Maar dat is gelukkig niet alles. Onder de uitdaging van het verhaal ligt een goed doordachte basis van activerende didactiek. In dit artikel meer over een didactisch principe dat in de klas weinig tijd kost en toch de nieuwsgierigheid en het leren van kinderen enorm activeert.

Een vol hoofd

Kinderen van nu hebben heel wat in hun hoofd. Eigen ervaringen, verhalen, televisiebeelden, gezamenlijk beschikt een klas over een indrukwekkend archief aan kennis en ideeën. En zelfs als kinderen ergens niets over weten kunnen ze er vermoedens over hebben, vragen over stellen of voorlopige meningen over vormen. Als het lukt om kinderen zich met deze brokken kennis een eigen voorlopig beeld te laten vormen leidt dat tot verrassend veel leerenergie. Bijvoorbeeld in het geval van Koos.

Verder lezen? Download het artikel in PDF-formaat.


nieuwsflitsen | basisonderwijs | voortgezet onderwijs | titels en ideeën | literatuur | scholing