teksten en aanvullende literatuur

Fragment uit:
De klas is de wereld

Ellen Reehorst en Erik Vos.

De meeste VMBO-leerlingen zijn niet als vanzelf geïnteresseerd in schoolse leerstof. Als docent heb je iets nodig om hen te raken en nieuwsgierig te maken. Verhalend ontwerpen levert uitdagend contextrijk onderwijs, dat bij leerlingen grote betrokkenheid oproept.

Verhalend ontwerpen biedt mogelijkheden om de werkelijkheid de klas in te halen. Dat idee is niet nieuw. Veel docenten leggen in hun les de relatie met de werkelijkheid. Bijvoorbeeld door 'de camping' als thema in te zetten bij Frans. Dat maakt het leren leuker, maar echt opwindend is het niet om een heleboel Franse woordjes te leren naar aanleiding van een flauw verhaaltje over een camping. Eigenlijk gaat het om leerstof in feestverpakking, en leerlingen hebben daar een fijne neus voor. In een verhalend ontwerp wordt de context door leerlingen zelf gecreëerd en levert die context vervolgens...

Verder lezen? Download het artikel in PDF-formaat.


nieuwsflitsen | basisonderwijs | voortgezet onderwijs | titels en ideeën | literatuur | scholing