teksten en aanvullende literatuur

Fragment uit:
Een kijkje in de klas

Hanneke Venema, Praxis Bulletin januari 2003.

Wie voor het eerst een verhalend ontwerp uitvoert vindt de start heel spannend. Toch is die start niet moeilijk als je eenmaal snapt hoe je hoofdpersonen en situaties tot leven wekt. Het wandfries helpt de kinderen om de verhaallijn vast te houden. En bijna elk verhaal biedt allerlei aanleidingen om kinderen zelf brieven te laten schrijven, zinvolle werkstukken te laten maken en hun eigen werk te laten presenteren. Kijk even mee hoe dat in z’n werk kan gaan.

De hoofdpersoon komt tot leven

Hoe begin je met een verhalend ontwerp? Hoe zorg je ervoor dat de hoofdpersoon tot leven komt? Als je dit nog nooit gedaan hebt lijkt het onvoorstelbaar, maar in de praktijk is het verbazend simpel. Neem nou Omi...

Verder lezen? Download het artikel in PDF-formaat.


nieuwsflitsen | basisonderwijs | voortgezet onderwijs | titels en ideeën | literatuur | scholing