teksten en aanvullende literatuur

Fragment uit:
Betrokkenheid als sleutelwoord: actief leren met verhalend ontwerpen

Ellen Reehorst, Niche, tijdschrift voor het onderwijs in de biologie, 2000, 1230 woorden.

Telefoon. Een biologiedocent die op het NIBI-congres meedeed aan de workshop Verhalend Ontwerpen. 'Ik ben in een tweede klas direct begonnen, en de leerlingen hebben vijf families gevormd. Nu heb ik nog een les of zes, en ik vraag me af hoe ik verder kan gaan..' 'Aha, u bent een wilde starter' flap ik eruit. 'Wat leuk dat u zo actief bent!'

Activiteit vraagt om betrokkenheid
Actief leren lijkt het toverwoord van het onderwijs te worden. Alsof er zoiets als passief leren zou kunnen bestaan. En terwijl activiteit nog helemaal niet hoeft te betekenen dat leerlingen veel leren. Activiteit begint, als het om onder...

Verder lezen? Download het artikel in PDF-formaat.


nieuwsflitsen | basisonderwijs | voortgezet onderwijs | titels en ideeën | literatuur | scholing